Zpočátku to vypadá tak snadno. Student začne zaostávat ve škole. Přijde čas zkoušky a on se musí připravit. Musí být vzhůru dlouho do noci, aby měl vůbec šanci, že zkoušku zvládne. Z kávy je velmi nervózní, ale řada jeho přátel používá tyto pilulky, které jim dávají potřebnou energii. Proč ne? Pár dolarů, jedna pilulka, noc strávená v učebnicích a pocit „soustředění“.

Tak nějak to může začít, ale častokrát to takhle nekončí.

„Ritalin jsem poprvé vyzkoušela v sedmé třídě. Dostala jsem ho na recept, mysleli si totiž, že mám mírnou formu ADD (syndrom snížené pozornosti), kterou jsem předstírala, abych mohla mít výmluvu na svůj ne příliš valný výkon ve škole (byla jsem zkrátka líná). Nikdy jsem si neuvědomila, že se dostávám do závislosti a že se neliším od ostatních závislých uživatelů drog. Denně jsem brala přibližně 40 mg a měla jsem pocit, že mě to vždy dostane zase do života. Byla jsem vzhůru několik dní za sebou, dokud jsem neprožila těžkou psychotickou epizodu. Bylo to strašné! Vše kolem se roztékalo a měnilo a já jsem byla hrůzou celá bez sebe.“ – Andrea

„Někteří studenti si rozdrtí Ritalin a jdou sportovat, protože se stejně jako kokain rychleji vstřebává. Udrží vás po hodiny ‘čilejšími’“, říká student.

A podobně jako je tomu u kokainu nebo každého jiného stimulantu, ten příjemný „pocit bdělosti“ je nevyhnutelně následován „zhroucením“, únavou, depresí a sníženou pozorností. Jeden student na Aderallu, dalším stimulantu, který široce zneužíval na univerzitní koleji vylíčil, že pocit „nejvyšší jasnosti“ se následující den změní na stav totálního vyčerpání a únavy. Jak říká jeden z uživatelů, „poté se obvykle dostávám téměř do kómatu“.

Samozřejmě, uživatel rychle zjistí, že onoho pocitu „vyčerpání“ se lze lehce zbavit s „pomocí“ další pilulky, která ho opět probudí. A tak to pokračuje.

Následovat mohou větší dávky nebo snaha drogu šňupat pro intenzivnější drogové opojení. Tolerance se zvyšuje, takže je třeba brát víc. V těchto vysokých dávkách může Ritalin způsobovat křeče, bolesti hlavy a halucinace. Tato silná látka podobná amfetaminu, může být dokonce příčinou smrti, jak se již stalo v mnoha tragických případech dětí, které zemřely na zástavu srdce v důsledku užívání velkého množství drogy.